Etiketter

Aftonbladet (1) Alecta (1) alliansen (1) Allra (1) Anders Wallner (1) arbetskraftsinvandrare (1) arbetskraftsinvandring (1) Bandhagen (2) barn (1) Barnuppfostran (1) beskära (2) bil (6) bilist (2) borgarna (1) bosättning (1) brott (1) brottsförebyggande rådet (1) buskar (1) buss (3) båttuta (1) böcker (1) börjar blogga (1) Chile (1) Christina Ottosson (1) cirkulärmigration (1) Conny Wahlström (1) cykel (9) cykelbana (5) cykla (15) Cykla; bil; pendel; buss; kollektivtrafik; skola; skolskjuts; föräldrar; Huddinge; Stuvsta; (1) Cykla; cykel; Stockholm; P4; hinder; fordon; beskära; underhåll (1) cykla; ploga; Stockholm; Huddinge; felanmälan (1) Cykla; Stockholm; ploga (1) Cyklopen (1) Dagens Nyheter (1) Daniel Helldén (1) dator (1) debatt (1) debattartikel (1) diagnos (1) diskriminering (1) Disneyland (1) DN (1) Dreamfilm (1) ekonomi (1) Ekot (1) eurorail (1) felanmäla (2) felanmälan (1) film (1) fjäll (1) flyktingmottaning (1) fordon (1) framkomlighet (1) fusk (1) fänkål (1) förebyggande (1) förvaltningstjänst (1) Graneryd (1) Göran Persson (1) götgatan (1) götgötsbacken (1) Hamburg (1) handbok (1) HBO (1) Huddinge (9) hund (4) hushållsnära tjänster (1) Högdalen (2) integration (1) integritet (1) interrail (1) invandrare (2) journalistik (1) kameraövervakning (1) klimat (1) knäckebröd (1) kolhydrat (1) kolhydratfattig (1) kollektivhus (1) kollektivtrafik (4) kommunfullmäktige (1) Kristoffer Talltorp (1) Kärrtorp (1) Laröd (1) lastbil (2) LCHF (1) LCHQ (1) Lund (1) lägenhet (1) Magine (1) Maria Wetterstrand (1) mat (1) media (1) miljöpartiet (2) minpension (1) MUF (1) nazister (1) Netflix (1) orange (1) Paris (1) pendla (2) pendlare (2) pendling (1) pension (3) Pensionsmyndigheten (5) Peter Eriksson (1) ploga (2) policy (2) polis (2) politik (1) PR (1) premiepension (1) press (2) pressarbete (1) pressekreterare (2) pressekreterare presschef (1) presstjänst (2) pump (1) pågatåg (1) recept (1) resande (1) resandefolk (1) riksdagen (1) romer (3) RUT (1) Rågsved (3) rödgröna (1) Samtrans (2) sanda (1) SD (2) segregation (1) seniorlån (1) signalhorn (1) skateboard (1) skolskjuts (2) skylt (1) skåpbil (2) SL (2) släktforskning (1) snö (1) Snösätragränd (1) sommarpratare (1) sopa (1) spårvagn (1) SR (1) stadsdelsförvaltning (1) Staffan Ström (1) Stockholm (12) Stockholm Direkt (1) Stockholms stad (1) Stureby (1) stöd (1) svennebanan (1) Svensk Fondservice (1) svenskar (1) Sverigedemokraterna (3) SVT (1) Swefilmer (1) säsong (1) Tantolunden (1) taxi (5) Taxikurir (1) tonåring (1) trafik (3) trafikbrott (1) Trafikkontoret (1) Trafikverket (1) transport (1) tunnelbana (1) tv (1) tåg (1) tågluff (1) undantagskontrakt (1) underhåll (1) undersökande (1) valrörelse (1) Viaplay (1) Voddler (1) vägbom (1) World of warcraft (1) Yvonne Ruwaida (1) Årstabron (1) Årstafältet (1) Älvsjö (1)

tisdag 27 januari 2015

Skillnaden i attityd Huddinge och Stockholm i svar om felanmälningar

Har fått totalt fyra svar eller bekräftelser på mitt öppna brev http://miljobilisten.blogspot.se/2015/01/ett-brev-till-partierna-och-tjansteman.html?m=1 den 13 januari om varför inte felanmälningar inte verkar funka.

Vänsterpartiet i Stockholms stad skickade vidare till ansvariga, en tjänsteman för borgarrådet Daniel Helldén gav ett bra svar som utlovar hopp för mer press på förvaltningen och entreprenörer detta år och Trafikkontoret lade in hela mitt mejl som en felanmälan.

Så fick jag svar från Huddinge och Stockholms stads respektive trafikkontor och funktion för felanmälningar.

Huddinge var snabbast. Och trevligast! Lösningsinriktat, är känslan jag fick.

Brevet gick att svara på till en adress och avsändaren hade för- och efternamn, titel samt detaljerad funktion.

Stockholm stad visar på helt annan attityd, även om det var det bästa svar jag fått hittills och inte så mycket verkade klippt och klistrat ur samma liknande standardsvar som jag fått tidigare och tusentals stockholmscyklister får på sona tålmodiga felanmälningar. Om vi ens får några svar!

Personen hade bara förnamn, ingen titel med funktion och bara angiven arbetsplats Trafikkontoret.

E-postsvaret går till no-replyadress så jag får manuellt lägga till trafikkontoret@stockholm.se om jag ska kunna fortsätta inbjudan till fortsatt dialog.

Jag får frågan om vilka vägar jag ofta felanmäler.

Då vet jag knappt hur jag ska undgå att bli provocerad - hur kan hen INTE söka på mitt namn i felanmälningarna. Jag skickar ju 10-20 per år, oftast om samma problembarn Masselkärrsvägen som är min närmaste - och enda - väg till Stockholm om jag inte ska cykla åt sidan på kilometerlånga omvägar till Huddingevägen.

Så, för er nördar så följer nedan brevet från Trafikkontoret och mitt svar på detta. Fortsättning följer. Om jag får tid ska jag lägga upp filmer om hur det går, alltså hur jag behöver GÅ, att "cykla" på en cykelbana som är belyst, asfalterad och saknar "Snöröjes ej" men varken plogas eller sopas.
22 jan 2015 kl. 17:52 skrev <noreply@synpunktsportalen.stockholm.se> <noreply@synpunktsportalen.stockholm.se>:
Hej,

Tack för ditt långa mail och bild till Trafikkontoret.

När en felanmälan görs till Trafik Stockholm, så går felanmälan direkt vidare till respektive entreprenör. Stockholm är stort och vi har många entreprenörer indelat på olika ansvarsområden. Sen, som grädde på moset, har vi vissa entreprenörer som utför uppdrag åt kontoret som gäller för hela Stockholm som tex den entreprenör som snöröjer och halkbekämpar våra trafikleder. 

Samtidigt om felanmälan går till vår entreprenör, så får rätt tjänsteman inom kontoret också ett meddelande om felanmälan. Vad felanmälan avser, vilket område, vem som felanmält osv. Områdesansvarig åker ut och inspekterar/kontrollerar sitt område.

Inför varje vinter hålls möte med entreprenören och tjänsteman inom kontoret för genomgång av kontraktet, nya vägar, vägar som inte ska ingå osv, för att det ska bli rätt. 

Det vore fint om du kunde ange en adress/adresser på de stråk som du tycker är jättekonstiga och som du felanmält flera gånger. Jag kan nämligen inte hitta det i våra system annars.

Skönt och tur för dig att Huddingekommun är bra på att snöröja, hoppas verkligen att du säger det till berörd tjänsteman där det kommer att uppskattas. 

De foto du skickat med på felvänd skylt, det skulle underlätta om du gav hänvisning eller adress till var den står någonstans. Så det finns chans att vi kan justera den.

Hälsningar
Pye 
Trafikkontoret

www.stockholm.se



Hej Pye och tack för ditt svar!

Ja, det är ju underhållet på Masselkärrsvägen som berör mig mest, eftersom jag bor 1,5 km från Huddingevägen och ska till Hornstull via Högdalen-Stureby.

Här en länk som visar den belysta och asfalterade men som sagt dåligt underhållna och plogade/sopade Masselkärrsvägen, som startar vid Snösätravägen nära industriområdet och ansluter till Myrängsvägen strax nedanför Myrängsskolan på andra sidan kommungränsen till Huddinge: 

http://miljobilisten.blogspot.se/2014/06/pr-skylt-till-daligt-underhallen.html?m=1

Den felvända skylten leder över en mindre träbro; den är ju annars den mest gena vägen till Rågsved för alla som reser från Stockholm via tunnelbanan i Rågsved till arbete eller boende i Huddinge-Myrängen.

Masselkärrsvägen är alltså skyltad hela vägen från Ågestavägens rondell vid Västergårdsvägen (0,9 km).

Annars så har nu plogningen genom Högdalens skejtpark på den nyöppnade cykelbanan rättat till sig.

Den uteblivna plogningen av cykelbanan förbi Rågsveds kolonilottsområden Snösätra Norr över pendeltågsbron till kulturhuset Cyklopen och Magelugnsvägen var en engångsincident vid tillfället när jag skrev brevet och har inte missats sedan dess.

Annars är det generellt bra på de sopsaltade pendlingsstråken och varierande dåligt på vanliga cykelbanor. I det senare fallet finns verkligen en förbättringspotential, 5 cm snö att cykla i är hopplöst vid nollgradigt men försvinner snabbt av friktionen på en vanlig mindre bilgata.

Att sätta plogen i asfalten och att ploga vid rätt tillfälle verkar vara svårt för entreprenörerna. Ja, är det is är det svårt, men ploga när det snöat eller slaskar är det lätt. Fryser det på går det sen utmärkt att cykla, är det oplogat eller dåligt utfört blir det hopplöst jobbigt.

Fler som kan cykla vintertid ger ju färre bilister som trängs och ett färre upptaget säte i kollektivtrafiken.

Det går utmärkt att ringa för en snabb kompletterande fråga, jag har ständig pressjour på en större statlig myndighet och nås alltid på. Även på cykeln :-)

        /m

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

/MBB