Etiketter

Aftonbladet (1) Alecta (1) alliansen (1) Allra (1) Anders Wallner (1) arbetskraftsinvandrare (1) arbetskraftsinvandring (1) Bandhagen (2) barn (1) Barnuppfostran (1) beskära (2) bil (6) bilist (2) borgarna (1) bosättning (1) brott (1) brottsförebyggande rådet (1) buskar (1) buss (3) båttuta (1) böcker (1) börjar blogga (1) Chile (1) Christina Ottosson (1) cirkulärmigration (1) Conny Wahlström (1) cykel (9) cykelbana (5) cykla (15) Cykla; bil; pendel; buss; kollektivtrafik; skola; skolskjuts; föräldrar; Huddinge; Stuvsta; (1) Cykla; cykel; Stockholm; P4; hinder; fordon; beskära; underhåll (1) cykla; ploga; Stockholm; Huddinge; felanmälan (1) Cykla; Stockholm; ploga (1) Cyklopen (1) Dagens Nyheter (1) Daniel Helldén (1) dator (1) debatt (1) debattartikel (1) diagnos (1) diskriminering (1) Disneyland (1) DN (1) Dreamfilm (1) ekonomi (1) Ekot (1) eurorail (1) felanmäla (2) felanmälan (1) film (1) fjäll (1) flyktingmottaning (1) fordon (1) framkomlighet (1) fusk (1) fänkål (1) förebyggande (1) förvaltningstjänst (1) Graneryd (1) Göran Persson (1) götgatan (1) götgötsbacken (1) Hamburg (1) handbok (1) HBO (1) Huddinge (9) hund (4) hushållsnära tjänster (1) Högdalen (2) integration (1) integritet (1) interrail (1) invandrare (2) journalistik (1) kameraövervakning (1) klimat (1) knäckebröd (1) kolhydrat (1) kolhydratfattig (1) kollektivhus (1) kollektivtrafik (4) kommunfullmäktige (1) Kristoffer Talltorp (1) Kärrtorp (1) Laröd (1) lastbil (2) LCHF (1) LCHQ (1) Lund (1) lägenhet (1) Magine (1) Maria Wetterstrand (1) mat (1) media (1) miljöpartiet (2) minpension (1) MUF (1) nazister (1) Netflix (1) orange (1) Paris (1) pendla (2) pendlare (2) pendling (1) pension (3) Pensionsmyndigheten (5) Peter Eriksson (1) ploga (2) policy (2) polis (2) politik (1) PR (1) premiepension (1) press (2) pressarbete (1) pressekreterare (2) pressekreterare presschef (1) presstjänst (2) pump (1) pågatåg (1) recept (1) resande (1) resandefolk (1) riksdagen (1) romer (3) RUT (1) Rågsved (3) rödgröna (1) Samtrans (2) sanda (1) SD (2) segregation (1) seniorlån (1) signalhorn (1) skateboard (1) skolskjuts (2) skylt (1) skåpbil (2) SL (2) släktforskning (1) snö (1) Snösätragränd (1) sommarpratare (1) sopa (1) spårvagn (1) SR (1) stadsdelsförvaltning (1) Staffan Ström (1) Stockholm (12) Stockholm Direkt (1) Stockholms stad (1) Stureby (1) stöd (1) svennebanan (1) Svensk Fondservice (1) svenskar (1) Sverigedemokraterna (3) SVT (1) Swefilmer (1) säsong (1) Tantolunden (1) taxi (5) Taxikurir (1) tonåring (1) trafik (3) trafikbrott (1) Trafikkontoret (1) Trafikverket (1) transport (1) tunnelbana (1) tv (1) tåg (1) tågluff (1) undantagskontrakt (1) underhåll (1) undersökande (1) valrörelse (1) Viaplay (1) Voddler (1) vägbom (1) World of warcraft (1) Yvonne Ruwaida (1) Årstabron (1) Årstafältet (1) Älvsjö (1)

lördag 24 oktober 2015

Upprördheten hos en avklädd bilnörd

I går länkade jag en artikel i Stockholm Direkt som handlade om informationschefen Staffan Ström som med hänvisning till sin längd (191 cm), svårigheten att köpa SL-biljett, önskan om egen tid, möjligheten att lyssna på musik i bilen och snabbheten att köra sin BMW från Täby varje dag till jobbet på pensionsbolaget Alecta i City.

Så här skrev jag:
Jobbade ju på rätt ställe när det gällde kommunikation o pension. Förutom cyklisterna på it-avdelningen var det idel cyklande kommunikatörer på Pensionsmyndigheten exempelvis MonicaMona,AnnikaMaria samt Maria som gick (GICK!) hem ett par gånger till Täby! Till skillnad mot pensionsbolaget Alecas informationschef...
En av mina vänner har Staffan Ström som vän så hon namntaggade honom, varpå han skrev följande:
Att jag också borde ha tackat nej  En klassisk tidningsanka: Jag får frågan om jag kan tänka mig att vara med i en jämförelse mellan fyra olika sätt att ta sig till stan från Täby. Det har (såklart) varit svårt att få tag i bilister som vågar ställa upp. Eftersom jag är aktiv i debatten om framtida samhällsbyggnad i Täby - där jag bland annat driver behovet av en utbyggd kollektivtrafik - går jag efter viss tvekan med på det. Under ett långt samtal diskuterar vi varför jag just nu väljer att bilpendla och vilka för- och nackdelar jag ser med de olika färdmedlen. Jag svarar så ärligt jag kan. I slutet av samtalet nämner jag i förbigående att jag har väldigt långa ben och att jag därför ofrivilligt tar mycket plats när jag åker buss. Ofta är benutrymmet så litet att jag tvingas sitta med ett knä ut i gången eller ta rejält med utrymme från den som sitter bredvid. Det känns inte bra, säger jag. Detta sista gör journalisten till rubrik och huvudpoäng. Riktigt lågt, tycker jag. 

Det förvånar mig mycket att en så erfaren presschef som Mattias inte ser igenom ett så billigt journalistiskt grepp.
Nu är jag ju inte pressansvarig längre på Pensionsmyndigheten. Och det kund- och företagsägda pensionsbolaget Alecta konkurrerar ju inte om kunderna med hållbarhetsargument som exempelvis KPA men jag tycker ändå detta inte ger någon god reklam för Alecta och vad de står för.

Så här skrev jag på Twitter och nedan följer svaren:
Pensionsbolaget har en informationschef som MÅSTE bilpendla pga sin längd på 191 cm via

  1. Du kan köpa biljetter via app och/eller sms.

  2. 23 okt.
     favoritmarkerade din Tweet
  3. Det finns dåliga ursäkter, och så finns det riktigt dåliga ursäkter.
  4. Han vill inte manspreada!


Så därför var jag ju tvungen att svara även på Facebook. Är jag för hård? Jag tycker detta är allvar.
Det är klart att jag som utbildad o tidigare yrkesverksam nyhetsjournalist förstår att nyanserna har försvunnit till en renodlad bilist i pendlarserien.
Du kvarstår dock som representant för en livsstil där främst män tror de ska ha rätt att åka ensamma i bil från sin gröna förort in till city. 
Detta är inte hållbart för klimatet, miljön, trängseln, framkomligheten för varutransporter o bussar osv.
Du har en stor tung fossildriven bil vad jag ser eller är din BMW laddhybrid, biogas- eller etanoldriven?
Du har så många alternativ att bryta din manliga biltrafiknorm på o bidra till dina barns framtid på så jag tycker det är pinsamt att ens behöva rada upp de mest uppenbara:
* Åk kollektivt alltid eller ibland. Du har råd att köpa månadskort om du inte fattar hur man ordnar automatisk påfyllning av reskassa.
* Cykla. Ja, det finns även elcyklar o lastcyklar med elassist.
* Samåk.
* Blanda transportslag, alltså ställ bilen/cykeln vid pendelparkering.
* Osv
Det är för dig som samhället inte bara använder morötter utan även piskor. Tyvärr har Norra Länken byggts o den har ju korrekt uppfattats som den uppmuntrande mångmiljardsatsning på bilar o bilism som den innebär.
Stockholm måste minska på bilismen för att nå de nationella klimatmålen. Från nyår höjs trängselavgifterna, det blir alltså dyrare att trängas o släppa ut avgaser i city. Det blir också dubbdäcksförbud på ytterligare två gator för att minska de farliga partiklarna som försämrar stockholmarnas hälsa: Kungsgatan (nära dig) o Fleminggatan.
Kul att du jobbar aktivt i Täby för utbyggd kollektivtrafik! Det är välbehövliga satsningar som jag hoppas pengarna ska räcka till. Resurserna är inte oändliga, det finns en konflikt o konkurrens mellan Östlig förbindelse o Spårväg syd exempelvis. Lycka till med en mer hållbar livsstil för dig själv, dina barn o vår jords framtid!
PS du hör väl inte till dem som tar bilen även till gymet? DS
PPS du får egen tid o kan lyssna på musik oavsett trafikslag. DS
Du kvarstår dock som representant för en livsstil där främst män tror de ska ha rätt att åka ensamma i bil från sin gröna förort in till city. Detta är inte hållbart för klimatet, miljön, trängseln, framkomligheten för varutransporter o bussar osv.Du har en stor tung fossildriven bil vad jag ser eller är din BMW laddhybrid, biogas- eller etanoldriven?Du har så många alternativ att bryta din manliga biltrafiknorm på o bidra till dina barns framtid på så jag tycker det är pinsamt att ens behöva rada upp de mest uppenbara:* Åk kollektivt alltid eller ibland. Du har råd att köpa månadskort om du inte fattar hur man ordnar automatisk påfyllning av reskassa.* Cykla. Ja, det finns även elcyklar o lastcyklar med elassist.* Samåk.* Blanda transportslag, alltså ställ bilen/cykeln vid pendelparkering.* OsvDet är för dig som samhället inte bara använder morötter utan även piskor. Tyvärr har Norra Länken byggts o den har ju korrekt uppfattats som den uppmuntrande mångmiljardsatsning på bilar o bilism som den innebär.Stockholm måste minska på bilismen för att nå de nationella klimatmålen. Från nyår höjs trängselavgifterna, det blir alltså dyrare att trängas o släppa ut avgaser i city. Det blir också dubbdäcksförbud på ytterligare två gator för att minska de farliga partiklarna som försämrar stockholmarnas hälsa: Kungsgatan (nära dig) o Fleminggatan.Kul att du jobbar aktivt i Täby för utbyggd kollektivtrafik! Det är välbehövliga satsningar som jag hoppas pengarna ska räcka till. Resurserna är inte oändliga, det finns en konflikt o konkurrens mellan Östlig förbindelse o Spårväg syd exempelvis. Lycka till med en mer hållbar livsstil för dig själv, dina barn o vår jords framtid!PS du hör väl inte till dem som tar bilen även till gymet? DSPPS du får egen tid o kan lyssna på musik oavsett trafikslag. DS

Nu tänkte inte lägga upp detta någon annan stans. Tills jag såg vad Staffan Ström har för beskrivning av sig själv på Twitter. Då kändes det mer som att bilnörden blivit avklädd, än felaktigt uthängd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

/MBB