Vi tar den skandalösa upphandlingen av Samtans och företagets usla hantering av sina kunder ett varv till. Det handlar alltså om kunder med speciella behov, i det här fallet barn i behov av särskilt stöd och som av olika anledningar går på specialskolor med extra resurser, ofta långt bort från närmaste vanliga skola. Därav behovet av - och rätten till - skolskjuts för kommunala skattepengar.
From: Mattias Bengtsson Byström
Sent: den 25 september 2013 16:17
To: SkolGrp
Subject: Avvikelserapport 130925
Hej,
ringer kl 16 till Samtrams för att fråga varför M är en kvart sen i
förhållande till cirkatiden 15.45 då hon ska vara i hemmet (står vid
inloggning på kundwebben).
Får prata med en ganska snorkig handläggare på kundservice som läxar upp mig att skolskjuts minsann inte är som vanlig taxi, att det finns fler bilar än taxi på vägarna (nähä!) och att om jag vill ha hem mitt barn på en viss tid så får jag ändra hämtningstid från skolan.
Tänk, det trodde jag att vi hade bestämt när vi angav tid till hemmet 15.45...
När jag ringer fritids 16.07 cirka får jag förklaringen till förseningen - M har inte ens blivit hämtad!
Detta
vet alltså kundservicehandläggaren när hon talar med. Eller borde veta.
Eller tar reda på. I stället för att utgå från att kunden alltid har
fel.
Till saken hör att M på onsdagar har träning för funktionshindrade på Cirkus Cirkör. Enligt fritidspersonalen fick de
trösta M som grät över att hon nu kommer att missa träningen.
Men
som sagt, skolskjuts är ju inte som vanlig taxi, och som förälder och
skattebetalare kan man tydligen inte ställa några krav på en upphandlad
tjänst från Samtrans som att få hem sitt barn överenskommen tid eller
bli varskodd vid förseningar.From: Mattias Bengtsson Byström
Sent: den 25 september 2013 16:23
To: SkolGrp
Subject: Re: avvikelserapport 24678 130925
Nu kom M hem. 16.20. När jag tittade ut såg jag en Samtrans-bil som snabbt körde ut från vår infart.
Inget samtal. Ingen koll att hon blir mottagen. Inget samtal från kundservice på Santrans.
På slutet.
Ringer Samtrans en sista gång. Orkar inte ens kolla om det är någon av de förra handläggarna jag tidigare pratat med utan drar bara mitt barns resenärs-id och frågar efter rutinerna.- M ska lämnas efter kontakt med föräldrarna, svarar handläggaren.
- Ok. Kan du förmedla till denna förare att han måste göra det.
Svarar jag. Efter att ha berättat hur jag bara sett bakdelen av en Samtrans-taxibil snabbt köra ut från vår utfart.
Lagar mat.
Vi hinner i tid till cirkusen.
Det är klart att jag har mer marginal än så.
Men jag tycker verkligen inte om att bli behandlad som en leksakskund eller andra klassens medborgare, i kontakten med det av Huddinge kommun upphandlade företaget Samtrans.
M tröstar jag med att hon sa fel med SamtraMs. Och att skoja med vad Lisabeth i Madicken-böckerna skulle ha sagt: "Samtrans skulle ha stryk!".
Nä, det ska de så klart inte.
Men inte fan ska de få vinna nästa upphandling i Huddinge, om kommunens inköpare kan formulera tillräckliga kvalitetskrav. Billigast i detta fall inte är bäst, det är inte ens bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar!
/MBB