Jag har en dotter med diagnos (generell språkstörning). Hon har haft skolskjuts i tre år. Huddinges tidigare entreprenör var Taxi Kurir. Nu är det Samtrans. Skillnaden är i snitt en timme mer i bilen för henne, på samma sträcka och tider. Samtrans hänvisar till upphandlingskraven som Huddinge ställt om samåkning. Det är så klart att jag tycker barnen ska samåka, de gjorde de redan tidigare med Taxi Kurir, men kanske 1-3 barn, sällan hela bilen full men sällan enbart ett barn. Det tog 15-20 min i snitt skjutsen, och eftersom de oftast kom 5-10 min före utsatt tid och hämtade, både i hemmet på morgonen och på eftermiddagen från skolan.
Nu tar det i snitt 45 minuter, från utsatt tid hemmet och
fritids, innan framkomst. Ibland hämtar de 10-20 min sent. En fredag kom hon
hem tjugo i sex, vid hämtning halvfem! Då hade taxin varit sen och hämtat
nästan när fritids stängde kl fem. Det blev kort fredagsmys, så fort hon ätit
somnade hon i soffan.
Huddinge satsar på skolor, personal och pedagogik för
kommuninvånare i skol- och förskoleålder. Det finns många små undervisningsgrupper
för barn och elever med behov av extra stöd. Nu får en del barn, åtminstone
mitt och de klasskompisars föräldrar jag pratat med, tillbringa i snitt en
timme mer om dagen i en taxi. Det är det ingen pedagogisk verksamhet. Det är
transport. Det är inget fel på taxichaufförer, men de varken undervisar eller
lär ut. I stället för att barn i behov av extra stöd får tillbringa sin tid i
hemmet eller i skolan så sitter de längre tid i skolskjutsarna. Det är dåligt
planerat, dåligt tänkt. För att inte säga dumsnålt och ineffektivt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar!
/MBB