tisdag 8 december 2015

Framkomliga femton fina meter från Huddinge till Stockholm

Läsarna av denna blogg undrar säkert hur det gått med de återstående 15 meter cykelbana från Stockholm över kommungränsen till Huddinge, som jag bloggat om här
Det gick ju väldigt snabbt, några veckor från e-post och tweets så fanns asfalten på plats!
Kanske inbillar mig men tycker mig ha sett en ökning av antalet cyklister, även nu under vintersäsongen. Ser även föräldrar och barn som cyklar till Myrängsskolan i Huddinge från Rågsved.
Och det bästa av allt är en vägbom som möjliggör bibehållen fart fart och framkomlighet för cyklister samtidigt som bilister stoppas!
Denna bom sitter alltså på Huddingesidan.
På Stockholmssidan ligger hittills bara den sedvanliga stenbumlingen, grå granit utan reflexer som ska stoppa utsatta EU-medborgare, biltjuvar och smitande bilister och inte tar någon hänsyn till exempelvis miljövänliga pendlingscyklister. Se förra inlägget http://miljobilisten.blogspot.se/2015/11/15-meter-fattas-av-asfalt-och-underhall.html 
Det jag också undrar över och har har hört av mig till Stockholm om via synpunktsportalen är lövsopning, har den gjorts eller har entreprenören missat? Det är ganska mycket löv som täcker den nya svarta asfalten. Å andra sidan kanske de försvinner när snöplogningen kommer igång?

Nyss fick jag besked från stadsdelsförvaltningen att de tar kontakt med ansvarig upphandlat entreprenör! Bra, då kanske även snöplogningen blir uppstyrd när väl vintern kommer på riktigt.

Sedan återstår i närheten vägbommen som helt blockerar cykelbanan Hälsospåret på andra sidan Kräppladiket, också precis vid Snösätravägen. Den stoppar bilister men skadar cyklister. Min tolvåriga dotter med funktionsskillnad körde omkull här i somras med sin trehjuliga cykel eftersom asfaltskanten är så hög. Bättre kunna cykla kvar på cykelbanan. Se detta blogginlägg.
 
Lämpliga underlag för översyn och ändring kan vara Stockholms stads budget, framkomlighetsstrategi och cykelplanen. Samt Trafikkontorets handbok för utformning av cykelinfrastruktur Cykel i staden, sidan 29:

Hinder mot biltrafik på cykelvägar
På många ställen är det vanligt med önskemål om fysiska åtgärder för att förhindra biltrafik på cykelvägarna. I första hand bör en bedömning göras om problemet är så stort att fysiska åtgärder måste vidtas. Grundprincipen ska vara att inga fysiska hinder ska sättas upp i cykelbanan.
Om cykelbanan är rätt skyltad ska polisen övervaka att gällande regler efterlevs. Kanske någon enstaka bil är att föredra framför de olägenheter
som en avstängningsanordning alltid innebär:
• Risk att någon cyklist i mörker ska köra på hindret och skada sig
• Hindret försvårar eller gör det omöjligt att sköta renhållning och vinterväghållning på ett effektivt sätt.
• Om cyklister varje gång de passerar måste sakta ner eller stiga av cykeln finns risk att de väljer en annan väg. om man i stället väljer att cykla på en bilgata är hela idén med cykelbanan förfelad.
• Bilisterna hittar ofta ännu olämpligare smitvägar förbi avstängningen. Om en fysisk avstängning anses nödvändig bör den utföras med hjälp av så kallade ”mjuka” pollare. Pollare ska ha lämplig färg och reflexmaterial. Den yttre belysningen måste vara god. Även ”mjuka” pollare kan dock orsaka omkullkörningar som kan ge upphov till allvarliga skador.

Nyss fick jag besked även om detta från stadsdelsförvaltningen att det inte ska bli en blockerande vägbom på omasfalterade Masselkärrsvägen! Även den helt blockerande vägbommen över Kräppladikets hälsostig ska bytas ut till något som inte helt stoppar upp gående och cyklande och tvingar ned dem nedanför asfalten på sidan. Det blir trevligt för familjen att få en mer positiv cykelutflykt i vår runt Rågsveds friområde. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

/MBB