lördag 26 oktober 2013

Stenar stoppar inte bosättningar

Stockholms stad måste inse att illegala stenar på cykelbanan - på tvärs mot trafikpolicyn - inte stoppar illegala bosättningar som är avsikten hos tjänstemän och politiker.

Sociala problem löses inte med stenar från dem som bestämmer.

Anvisa en plats med vatten, el och möjligheter till sopsortering.

Nu blir det bara gnäll, bråk, misär, missförhållanden, nedskräpning, osämja, irritation och så vidare.

Trycker ut ett antal bilder här i detta inlägg på en bosättning som dykt upp igen bredvid Nynäspendeln i höjd med Högdalen-Rågsved, nära nya Högdalens skatepark Highwalley Skateworld o kulturhuset Cyklopen. Syns inte på stadens cykelguide eftersom den inte är uppdaterad med nya gång- och cykelbron som "bara är två år gammal...

Min avsikt är inte att hänga ut dem som tältar och ställt sina husvagnar i skogen.
Det är för att visa att när man själv tycker det är lite ruggigt vid den här årstiden sen höst och man vill kura ihop sig inomhus framför strömmad film så finns det människor i Sverige som lever under helt andra förhållanden.

Det kan fan inte vara kul att bajsa i skogen, laga mat över spillvirke, jobba svart och vara motarbetad av lokala myndigheter som ger tjuvnyp i form av omärkta stenbumlingar för att hindra tillfart till platsen för deras vinterbostad sedan ett par år tillbaka.

Det måste lösas. Hänsynsfullt. med sociala myndigheter. Inte gatukontorets stenhårda politik som bara irriterar och upprör.

Så - lös det! På annat sätt än med stenbumlingar på cykelbanan, det funkar uppenbarligen inte så ta bort dem - nu!







fredag 18 oktober 2013

Cykelbanan @Stockholmsstad tror ligger i en annan kommun - tillbakavisas av Huddinge!

Ingen beskärning, ingen plogning.
Kör ett varv till med den bortglömda gång- och cykelbanan Masselkärrsvägen, som jag felanmält många gånger på Stockholm stads webbplats och på Cykelrapporten - rösta gärna!

Har fått två personliga samtal och tre e-post och tycker egentligen att kommunen borde spara pengar och slippa negativ PR-kostnad genom att helt enkelt ploga vintertid och beskära buskar/sopa övrig tid.
Men icke.

Återkommer nedan med referat från samtalen.

Men först det mest iögonfallande: Stockholms stad har inte ens koll på sina egna asfalterade och belysta gång- och cykelvägar! Så här skrev de som svar på en av de felanmälningar jag lämnat och även e-postad direkt till trafikkontoret@stockholm.se
Den 30 september 2013 09:32 skrev <noreply@synpunktsportalen.stockholm.se>:
Hej Mattias, Tack för din synpunkt! Adressen du har angivit ligger inte i Stockholms stad. Vi har därför skickat ärendet vidare till Huddinge kommun. För frågor i ditt ärende, vänligen vänd dig till huddinge@huddinge.se. Med vänlig hälsning Ingrid Ingrid Mårtenson Utredare

Svaret från @gatorhuddinge till @Stockholmsstad är lika härligt koncist som byråkratiskt syrligt:
-------------------------------------------------
Från: Izgi, Sara
Datum: 1 oktober 2013 09:48
Ämne: Masselkärrsvägen
Till: "trafikkontoret@stockholm.se" , "Postlåda-W3D3 Gatukontoret (Gemensam Brevlåda)"
Kopia: "matte.bson@gmail.com"  
Hej!
Enligt våra kartor och Driftansvariga är inte detta  Huddinge kommuns  område.
Frågan återsänds därför till Stockholm Stad för vidare handläggning.

Med vänlig hälsning

Sara Izgi
Registrator
08/535 365 71

Huddinge Kommun
Gatu- och Parkdriftavdelningen
-------------------------------------------------
Bara för att ni ska fatta, så här ser det ut.
Gulmarkerat är Masselkärrsvägen. Rödstreckat är kommungränsen. Hur svårt kan det vara att läsa kartan?

Här är ett annat svar, som är mer blahablaha från en stackars kvinnlig handläggare utan befogenhet och besvarar med allmänna plattityder; inget specifikt svar och heller ingen vidarebefordran till annan beslutande högre instans:
-------------------------------------------------
Från:
Datum: 1 oktober 2013 08:06
Ämne: Klagomål [Ärende: KC-929651]
Till: matte.bson@gmail.com

Hej Matte,

Tack för din synpunkt!

Vinterväghållningen styrs av det kontrakt vi har med varje entreprenör. Avtalet skiljer sig åt beroende på om det är inner- eller ytterstad.

Läs gärna mer om hur vi snöröjer Stockholm på stockholm.se/sno.

Vi sparar alla synpunkter och tar dem med oss om det blir aktuellt med förändringar i framtiden.


Med vänlig hälsning
Eva 

-------------------------------------------------
Många använder Masselskärrsvägen året om.
Sedan har jag som sagt blivit uppringd två gånger från Trafikkontoret på Stockholms stad. När man väl letat sig in i myndighetens kvarnar via direkt e-post, inte felanmälan via webben, så måste de ju hantera ärendet.
Förra veckan ringde en mycket trevlig kvinna, typ utredare på Trafikkontoret. Missade ta hennes namn. Kompetent, tittade på kartan, tjafsade inte, lyssnade på vad jag sa och sa hon skulle gå vidare med detta. Lämnade också uppgiften att Masselkärrsvägen parallellt med Kräppladiket från Snösätravägen/Magelungsvägen klassificeras som parkväg, vilket lät mindre bra och hoppingivande.

Sen denna vecka ringde och uttråkad medelålders man som bara tyckte detta var jobbigt, tjafsade enbart emot, lyssnade inte på vad jag sa, hade oerhörda problem att hitta på kartan och avslutade med att "nu måste jag gå på ett sammanträde". Nähä, det är ju ingen annan som du ringer dagtid som inte heller behöver jobba! Idiot.

Upprepade med en dåres envishet följande budskap, och här redovisar jag hans så kallade svar:
  • Varför plogas inte en asfalterad och belyst gång- och cykelbana? - Du får cykla en annan väg ut på Snösätravägen.
  • HUR ska jag ta mig ut på Snösätravägen, detta är ju enda vägen till Högdalen/Magelungsvägen samt bron över pendeln, alternativet är ut till Huddingevägen vilket är två (2) kilometers omväg vilket jag tvingades till i fem månader i vintras? Ja du får cykla en annan väg till Snösätravägen, fortsätt din gata Myrängsvägen.
  • Myrängsvägen stängdes av för 33 år sedan av en vägbom och plogas inte heller sista biten till Snösätravägens industriområde och fortsättningen till Rågsved-Fagersjö. - Ja, du får cykla en annan (ja ni fattar vad han tjafsade om).
  • Jag vill vill ha svar från en ansvarig chef vilken väg jag ska cykla, detta är den väg jag hänvisas till av Cykelreseplaneraren till mitt jobb hemifrån? - Ja vi kan inte ploga allt, vi måste prioritera, du får cykla en annan väg.
  • Detta är ju min och andras enda väg över Kräppladiket och det finns ingen skylt om att "Vägen vinterunderhålles ej", hur ska vi fatta att ni betraktar detta som en ickeprioriterad parkväg trots att Cykelreseplaneraren anvisar detta som snabbaste väg Huddinge-Hornstull. - Ja, du måste ju förstå att vi inte kan ploga allt, vi måste prioritera.
När placeras stenar på bilväg?
Sedan tog han upp de utplacerade icke utmärkta stenbumlingarna på båda sidor om nya gång- och cykelbron över Nynäspendeln, precis där nygamla kulturhuset Cyklopen återuppbyggts, se detta blogginlägg och felamälan på Cykelrapporten - där du gärna får rösta!

- Ingen vill ju ha de här husvagnarna tillbaka.
Nä men enligt Stockholms stads trafikpolicy ska cykelbanor vara utan fysiska hinder.
- Jo men vi vill ju inte ha hit de där husvagnarna.
Fast ni kan ju inte ställa ut stenar som är svåra att se i mörkret. vanliga bommar har ju reflexer. Ni får ju åtminstone märka ut dem med reflexer eller spreja dem med markeringsfärg. De är ju farliga, tänk de som kommer i hög fart och aldrig cyklat där. Och tänk om någon kanske cyklar på fyllan och inte ens har cykellyse.
- Man måste ha cykellyse.
Det är klart man måste ha cykellyse, men hur ofta ställer ni ut omarkerade stenbumlingar i vägbanan?
Dags att beskära, typ 2012?
- (Tystnad)
Ni måste ju antingen ta bort dem eller markera dem. Detta är ju inte okej. Det är farligt. Ni behandlar cyklister som leksakstrafikanter. Säg mig, har ni ställt ut stenar i vägen där bilar kör också.
- Nu måste jag gå på ett sammanträde, hej då.

Ja, ungefär så. Idiot upphöjt till jag vet inte vad. Tog dessvärre inte stolpskottets namn. Men det verkade ligga på honom att åtgärda. Vilket blir likställt med att icke åtgärda. han var säkert tvingad att ringa upp mig. Nu kunde han bocka av. Och gå tillbaka till att klippa lite buskar han ser när han är ute och kör med sin byggbil, snacka lite med de schyssta upphandlade entreprenadsnubbarna och sen hoppas att löven blåser bort av sig självt. Fy f-n.