onsdag 9 februari 2011

Åtgärder krävs mot skjutsningvansinnet till skolan

Hej Christer, hoppas att allt står väl till med dig och att du sluppit vårvinterns grasserande sjukdomar som fått många barn och föräldrar på fall!
Jag noterar att skjutsningsvansinnet på Myrängsskolan nått nya nivåer när en halvfet förälder hänvisar till allergi att hon måste parkera sin amerikanare (ej miljöbil) utanför dagiset i stället för på skolans parkering 50 m bort.
Själv så mår jag fysiskt illamående över att du som rektor på Myrängsskolan inte går något åt detta säkerhetsproblem. Det räcker inte med att du skriver ett par rader på slutet i månadsbrev, det har uppenbarligen inte skett någon förbättring. 
Som jag tagit upp på föräldramöten på skolan och förskolan och min fru nämnt på föräldrarådet krävs det åtgärder. Nyligen blev vi påkörda när vi backade upp på vår infart på Myrängsvägen. Av en förälder som bor två hus längre bort. Mot rondellen. Och som alltså var på väg NED mot skolan.
Jag skulle gissa att barnen på din skola till 75 procent skjutsas till skolan. Vad tror du? Det kunde vara  intressant att ta reda på.
Det finns en rad instanser som jobbar med dessa frågor: Huddinge kommun, polisen, NTF, osv. Jag kan undra varför inte Myrängsskolan deltog i kommunens årliga "Gå och cykla till skolan-tävling"?
Om du lägger in adressregistret över barnen på Googlemaps eller annan karta på nätet så ser du att de flesta bor inom några hundra meter från skolan. Det skulle vara mycket lätt att få barn och föräldrar att gå eller cykla till skolan. Sedan kan föräldrarna gå hem och ta bilen eller direkt fortsätta kollektivt till jobbet.
Här handlar det om vilka normer du sätter på skolan. När du i dagsläget inte gör något mer än att skriva i ett brev som många berörda uppenbarligen inte läser eller struntar i, så stödjer du skjutsningsvansinnet när du ger signalen att utöka parkeringsplatserna på skolan. Det är som att ha problem med vapen på skolan och köpa in skottsäkra västar. Tror du att säkerheten till och från skolan ökar när det blir lättare att parkera vid skolan? Den gängse trafikforskningen är att bilåkandet ökar, om inga andra åtgärder sätts in.
Normerna från dig och lärarkåren är också tydlig gentemot elever och föräldrar. Jag möter några av de yngre lärarna på väg till tunnelbanan, och jag har sett någon på cykel och komma med bussen. I övrigt verkar det vara bilen som gäller, vilket är extra tydligt på studiedagar då parkeringsplatsen ändå nästan är full. Det är ju förklarligt eftersom de flesta av er inte bor i närområdet, även om kollektivtrafiken uppenbarligen fungerar för dem som använder den. Men det finns ju personal som gör det, men ändå tar bilen 200 meter till skolan.
Snart slutar mitt barn och ska börja ta bussen eller cykla till en annan skola. Hon går redan i dag till och från skolan. Det är inte utan att jag känner stor rädsla. Eftersom jag går till förskolan varje morgon noterar jag:
  • De flesta håller inte 30 km/h som den blå skylten vid rondellen rekommenderar utan håller 50 på Myrängsvägen.
  • De flesta  bilister bromsar först vid farthindret, inte vid obligatoriska 30-skylten.
  • En tredjedel av föräldrarna som skjutsar sina barn orkar inte ens blinka med sin bil när de svänger in på parkeringen.
De två sista punkterna är olagliga och vid en poliskontroll skulle ganska många åka fast. Du har ju också noterat att en del skjutsande föräldrar har haft så hög fart att de närmast sladdat in på parkeringen.
Förutom säkerheten finns också folkhälso- och miljöaspekter:
Det finns en dansk studie som följt skolbarn under många år. De barn som skjutsas till skolan är märkbart fetare än de som går eller cyklar till skolan. Här är en länk http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=5861
En majoritet av våra resor är så korta att katalysatorn i bilen inte hinner bli varm och börjar fungera. Bilarna släpper då ut mångdubbelt med utsläpp. En kort bilsträcka när motorn är kall släpper alltså ut lika mycket som vid en längre. Här finns en kampanjsajt som skolan också skulle kunna haka på, en utmaning inom lärarkollegiet kanske? http://www.intebilenundermilen.se/index.php?stat=1
Här är några konkreta lösningar på problemet:
  • trafiksäkerhetsdag i skolan
  • besök av NTF dagtid
  • att NTF och/eller eleverna mäter/räknar trafiken en vecka
  • föreläsare om hälsa och säkerhet på föräldramöte
  • deltagande i kampanjvecka gå/cykla till skolan
  • stegräkningstävling för personalen och kanske även för eleverna (www.tappa.se)
  • tema i verkstäder typ "bygga säker skolmiljö o transporter"
  • cykelställ vid skolgården i stället för vid bilparkeringen
Vandrande skolbussar ett förslag som kan komma "underifrån" om elever och personal och sedan föräldrar under en tid har lyft frågan och påtalat problemen.

Vi bodde tidigare i Älvsjö där Ea gick förskoleklass och där var det vanligt med vandrande skolbussar, mest till skolorna i det jättelika villaområdet men även på Kämpetorpskolan utmed Älvsjövägen fanns en karta och kontaktuppgifter till föräldrar där man så att säga kunde haka på olika tåg.

Jag tror som sagt det här är ett förslag på åtgärd efter att trafiksäkerhetsproblemet tydliggjorts men ett sätt att synliggöra vore att pricka ut eleverna på en karta, då skulle det ganska lätt gå att se kluster av barn och möjliga upplockningssträckor för intresserade.

Vi 70-talsföräldrar som själva gick och cyklade till skolan i ur och skur har någon form av missriktad välvilja gentemot våra barn just genom att skjutsa dem i tid och otid. Och när de flesta skjutsar så blir trafiksituationen just osäker för det fåtal som inte åker bil.
 
Med vänliga hälsningar,
/Mattias Bengtsson Byström